Skip to main content

سفرنامه: یک فرفری در اروپا | لاهه | Itinerary: A curly in Europe | The Hague

لاهه، شهر قانون و آرامش

لاهه به هلندی ‌Den Haag: دِن‌هاخ یا ‘s-Gravenhage اِسخِرافِن‌هاخه نامیده می‌شه و لاهه نام فرانسوی‌شه که ما استفاده می‌کنیم. لاهه مرکز سیاسی هلند، یک شهر به نسبت کوچیک با رویدادهای مهم، سومین شهر بزرگ هلند پس از آمستردام و روتردام هست. نیم میلیون جمعیت داره و مثل همه جای هلند، پست و بدون ارتفاع، و کنار دریاست. کاخ سلطنتی، دولت، پارلمان، سفارت‌خونه‌ها و مراکز مهمی از جهان – دادگاه بین‌المللی، پلیس اروپا، دادگاه جنایی بین‌المللی و … – اینجا هستند. با این همه لاهه هم مثل شهرهای دیگه‌ی هلند به جز روزهای تعطیل و آخر هفته، تقریبن از ساعت ۶ به بعد بسته و خلوت می‌شه و تنها کافه‌ها و رستوران‌ها باز هستند.

آفتاب یکی از غنیمت‌های لاهه و هلنده. این طور که متوجه شدم، بیشتر ماه‌های سال اینجا بارونی و یا با وجود آفتاب، سرده. حتا حالا هم که تا پیرامون ۹ شب آفتاب رو می‌شه توی آسمون دید و از ۱۰ اینا کم‌کم آسمون تاریک می‌شه. گویا تا یک ماه آینده حتا تا ۱۱ شب هم طول می‌کشه تا هوا تاریک شه. با این همه، این چند روز لاهه یکی از بهترین هواهایی بود که می‌شد داشته باشه. مردم هم از این موضوع نهایت استفاده رو می‌بردند و تا شلوارک‌های کوتاه (خانوم و آقا) و لباس‌های باز توی شهر می‌چرخیدند.

من هم از این هوا استفاده کردم و توی دو ساعت پیاده از یک طرف لاهه به اون طرفش رسیدم و از این پیاده‌روی لذت بردم. ماشین توی شهر خیلی کمه و دوچرخه‌سواری و دویدن با خیال راحت ممکنه. صبح‌ها و عصرها حتا می‌شه خیلی‌ها رو دید که با کت و شلوار و کراوات دارن با دوچرخه سر کار می‌رند یا برمی‌گردند. دوچرخه‌هایی که یا سبدی برای کیف و وسیله‌ها دارند یا جایی برای نشستن بچه‌ها یا حتا کابین‌های کوچیکی که چند بچه با هم بشینند. همه‌ی خیابون‌ها و کوچه‌ها هم مسیر دوچرخه دارند.

مرکز شهر یا سِنتروم لاهه تنها جایی هست که می‌شه توش ساختمون‌های بلندتر از ۳ یا ۴ طبقه دید. مرکز شهر لاهه از نظر جغرافیایی هم واقعن در مرکز شهر هست و بیشتر مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ، ایستگاه مرکزی قطار و اتوبوس و ساختمان‌های اداری اونجا هستند. دریاچه‌های کوچیک و کانال‌ها همه جای شهر هستند و دو تا پارک جنگلی بزرگ دو طرف شهر واقعن جذاب و عالی هستند. پارک‌هایی که تا جای ممکن طبیعی موندند و یکی‌شون پر از درخت‌های کهنساله و سال‌هاست قطع درخت‌هاش ممنوع شده. این پارک‌ها شب‌ها لذت‌بخش هستند و البته می‌تونن ترسناک باشند، چون نور و روشنایی ندارند و هیچ چیزی جز درخت و بوته‌ها توشون نیست. البته با این حال واقعن امن هستند. لاهه شهر امنی هست.

من حدس می‌زنم راننده‌های اتوبوس تهران و لاهه با هم ارتباطاتی دارند. در واقع می‌تونم بگم بیشتر راننده‌های اتوبوس لاهه مثل بیشتر راننده‌های اتوبوس تهران خیلی بد، ترسناک و بی‌احتیاط رانندگی می‌کنند. اما بر خلاف اتوبوس‌ها، ماشین‌ها بسیار خوب رانندگی می‌کنند. مفاهیمی مثل فاصله‌ی ایمنی، حق تقدم، دور زدن از لاین مشخص، آرامش و صبوری و احترام به دیگران، بوق نزدن و … اینجا واقعن جزو اولیه‌ترین قوانینی هست که رعایت می‌شن.

توی لاهه جز بخش مرکزی، بیشتر خونه‌ها فاصله‌ی چندانی با پیاده‌روی خیابون‌ها ندارند. پرچین‌ها کوتاه هستند و به سادگی می‌شه توی خونه‌ها رو دید. خونه‌های زیادی هم هستند که پرده‌ای ندارند و همه چیز توشون به راحتی مشخصه. من نتیجه‌ی بازی منچستر و آژاکس رو گذری و دقایق آخر توی تلویزیون یکی از همین خونه‌ها دیدم. کلن فاز باز بودن و آزاد بودن و پنهان نکردن و همراهش عدم دخالت و احترام رو واقعن این مدت حس کردم. هرچند بدون شک اینجا هم مشکلات خودشو در این زمینه‌ها احتمالن داره.

یکی از دوستان ایرانی ساکن اینجا گویا یه بار اشتباهی فکر کرده بوده یکی از این خونه‌های بدون پرده، ویترین یک مغازه‌س و به خاطر زیبایی زیادش خواسته بوده با اون ویترین ازش عکس بگیرن :)))

عکس یک: کاخ صلح لاهه

کاخ صلح، ساحتمان و ستاد مدیریت دادگاه بین‌المللی در لاهه در هلند است. این کاخ میزبان دادگاه بین‌المللی عدالت (بخش قضایی سازمان ملل متحد)، مرکز دائمی دادگاه داوری، آکادمی بین‌المللی حقوق لاهه و کتابخانه‌ی کاخ صلح است.

این کاخ در سال ۶ شهریور ۱۲۹۲ به طور رسمی گشوده شد. این ساحتمان برای میزبانی از دادگاهی که برای پایان دادن به جنگ بر پایه‌ی قرارداد ۱۸۹۹ لاهه تشکیل می‌شد، ساخته شد. در ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ این کاخ به عنوان میراث اروپایی به ثبت رسید.

منبع اطلاعات درباره‌ی کاخ صلح: ویکی‌پدیای انگلیسی

بابک نوین | Babak Novin